Företags och organisationers förändrings & utvecklingsbenägenhet var förr ett framgångsrecept; år 2020 är det en överlevnadsfaktor. Ledningen lyckas först då cheferna når fram personligen och medarbetarna både förstår och köper budskapen.

Inga budskap säljer sig själva; ingen ledare heller…

– Att som chef ha rätt och få rätt är två olika saker.

Foto: Oskar Kihlborg

Vad avgör att vissa ledare får med sig både medarbetare och kunder genom eld och vatten…? Stämmer det att man inte köper ett budskap om man inte allra först köpt bäraren av det?

Hur gjuter man liv i sina medarbetare vid månads eller veckomötet?     Hur tar man fram en vinnande presentation av ett affärsupplägg – ett förändringsprojekt? Är ledningskommunikation rentav ett lagarbete?

Hur disponerar man tiden? Hur ser man till att presentationen lyfter språkmässigt och hur behandlar man tvivlen hos lyssnarna?

I korthet; hur kommer man personligen till sin fulla rätt i och hur behärskar man retoriken i ledarskapet.

SLI´s Thomas Gross har jobbat med ledarutveckling med näringslivet som bas sedan 1990; som konsult, föreläsare, rådgivare och talskrivare.

Inom specialområdena ledningskommunikation & retorik, håller han också workshops och föreläser regelbundet bland annat på Handelshögskolan i Stockholms Executive Education (ExEd) samt på Mgruppens ledarutvecklingsprogram. Thomas är Senior partner vid Stockholms Ledarinstitut.

Söker man professionell leverans av företagsanpassade grupp och individutvecklingsprogram, fungerar Stockholms Ledarinstitut både som kompetensresurs, konsult, projektledare och en nära samarbetspartner.